Direktlänk till inlägg 20 april 2015
Eleverna jobbar just nu med att lära sig spela in radioprogram och att redigera dessa digitalt.
Åk 5 VT-15
Ur läroplanen:
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.
Musikens verktyg:
Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.
Bestäm om ni ska göra en radioberättelse eller ett radioprogram.
Välj ett tema
Vilka riktar sig programmet till?
Gör ett manus
Spela in intervjuer och röster.
Importera ljudfilerna i en och samma mapp på datorn alt. Skapa en gmail som samtliga elever får tillgång till. Då kan ljudfilerna läggas in i Goggle Driven och eleverna når dessa vart dem än är.
Ladda ner programmet Audacity (det är gratis)
Lägg in en ljudfil i taget och lyssna, klipp där det behövs
När alla filer är inlagda kan ni leta efter ljudeffekter på:
http://www.freesfx.co.uk/soundeffects
Eller Googla!
Samla ljudeffekterna i en mapp så att ni vet var de finns.
Var noga med att hela tiden spara och att lyssna både på delar och hela ljudfilen.
När ni är färdiga ska ni lägga samman alla ljudspår och sedan exportera ljudfilen till en MP3
Manus till radioprogammet:
Namn:_________________________________ Klass:__________________________________
Vårt radiomanus!
Vad är temat på programmet?
________________________________________________________________________________________________________________________________
Vilka riktar sig programmet till:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vem/vilka ska ni intervjua och om vad?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ska ni ha ljudeffekter till och i så fall vilka?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lycka till!
Här kommer en uppgift som eleverna ska jobba enskilt med medan andra elever ska jobba med ljudredigering. Det finns inte tillräckligt många datorer för att alla grupper ska kunna jobba samtidigt. Här kommer instruktioner till uppgiften Gammal...
Hej nu har jag inte bloggat på länge vilket iofs är positivt för det betyder att jag har fullt upp på jobbet och hemma.. Fick en mycket intressant länk från bunnemusic igår, kolla in! ...
Jag har återigen blivit påmind om hur lite man är värd om man inte har något papper på grund av den svenska skolpilotiken. Idag fick jag veta att eftersom att min lärarlegitimation inte kommit än så måste skolan annonsera ut mitt jobb och om jag ha...
Hej nu är jag snart redo att lägga upp lektionsplanering för hur jag undervisar treorna i olika musikgenrer! Håll till godo! ...
Idag är det tillbaka till jobbet efter en veckas sportlov. Natten till ära bestämmer sig min hjärna för att drömma att jag fick sparken på idiotiska grunder och inget kunde göras för att bestrida det....ingen rolig dröm! Jag älskar ju mitt jobb! ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|