Swing it Magistern swing it!

Alla inlägg under november 2014

Av Karin Fransson - 27 november 2014 12:58

Hej det har nu påbörjats en ny period med elevens val.

På en skolan har vi delat upp det så att jag har två lektioner med alla femmor så vi kan öva på lucia och två lektioner med fyrorna inför julavslutningen.


På den andra skolan håller vi på och gör ett Julspex som vi döpt till "Frozen - en annorlunda historia"
Här har eleverna själva varit med och skrivit manus, valt och övat tre sånger från Frozen och idag ska vi titta närmre på rekvisita! Har fått elevernas tillstånd att dela med mig av detta julspex!


Rollista:

Frozen - en annorlunda saga 

Roller: 

Olof: 

Elsa: 

Anna: 

Sven: 

Kristoffer: 

Nissar: 2 st

Troll: 3 st

 


Historian och repliker:

Kort historia: 
Nissar och troll har demonstrationer om mark. Nissarna vill ha mark till tomtens nya leksaksfabrik och Trollen vill ha mark till att bygga fler hus till familjen.  
Kristoffer ska döda Elsa men lyckas inte för superhjälten Anna räddar Elsa och då blir Kristoffer jättekär i Anna. 
Olof letar efter en vän och blir kompis med snögubben Urban men tyvärr blir Urban ihjälkramad av Olof. Sven och Olof blir kompisar och skapar fred mellan Nissarna och Trollen. 
 

Intro akt 1: 

Det är demonstrationer mellan Nissar och Troll. Nissarna behöver mark till en ny leksaksfabrik och Trollen vill ha plats till att bygga ut då dem väntar tillökning i familjen. 

Nissar går i en ring med plakat och ropar: 
-  Ropen skalla, klappar till alla! (3 ggr) 

Trollen går i en ring med plakat och ropar: 
Troll 1: Kom alla mina små trollungar! 
Troll 2 o 3: Vi kan inte! 
Troll 1: Vaffö då ? 
Troll 2 och 3: För nissarna är i vägen! 

Nissar går i en ring med plakat och ropar: 
-  Troll är inte bara skumma dem är faktiskt också dumma! (2ggr) 

Trollen går i en ring med plakat och ropar: 
Nisse, nisse liten trampade i skiten (2ggr) *fniss* 

Alla kastar plakaten och höjer nävarna som för att slåss. 

Då kommer Olof in... 
- Stopp! Kan inte alla var vänner? 

Troll och Nissar: 
Men har du nån vän då? 

Olof tittar ner i marken: 
- Nej 

SÅNG: DO YOU WANT TO BUILD A SNOWMAN? 
Olof går runt i publiken och frågar.  

Efter sången suckar Olof och Elsa säger: 
- Jaja hit med en säck snö så ska du väl få en kompis men då får du sluta tjata sen! 
Elsa trollar fram en snögubbe som Olof ser och skriker: 
- Hej jag ska kalla dig Urban och du ska vara min bästa vän!  

Olof springer fram mot Urban för att krama om honom men halkar och Urban går sönder... 

Akt 2 

På andra sidan snöberget står Kristoffer och gömmer sig bakom en gran, ja det är en riktig gran även om det kanske inte ser ut som det!  
I alla fall han gömmer sig för han har en lömsk plan. 

Elsa står och försöker jonglera. 
Kristoffer säger: 
- Vi måste få ett slut på den här istiden! 
Sakta kryper Kristoffer fram bakom Elsa men precis när Kristoffer ska döda Elsa så kommer Anna inridande på Sven och skriker: 
- Na na nana nananana Anna!!! 
Sven säger: 
- och sven! 

Kristoffer stannar mitt i rörelsen och tittar kärleksfullt mot Anna. 
Kristoffer tappar kniven i marken. 

Anna står  och gör ninja-moves. Kristoffer närmar sig med blommor men precis innan han ska knacka Anna på ryggen gör och ett ninja-move med handen så att Kristoffer får en smäll i ansiktet och dalar ner. 

SKYLT: 1 dag senare (bärs in av Olof) 

Anna, Elsa, Sven och Kristoffer har snöbollskrig. Alla skrattar och har roligt fram till dess att Kristoffer kastar en "lite" för stor snöboll på Anna som självklart blir förbannad. 
Elsa säger: Akta Anna! 
Hon går därifrån men tappar på vägen en halsduk som Kristoffer plockar upp och ger till henne. När deras händer möts uppstår kärlek. 

SÅNG: LOVE IS AN OPEN DOOR 

 

Akt 3 

Olof kommer in suckandes och sparkar till en osynlig sten: 
- Hur svårt kan det vara att få en kompis? Jag skulle ge halva min näsa för vem som än vill vara min vän. 

Detta hör Sven som stått och betat. Sven lufsar fram till Olof och börjar sniffa på hans näsa. 

Olof nyser: 
-Aatjoo, vad vill du då? 
Sven säger: 
- Jag vill ha en morot, erhm!, en vän. Sedan Anna och Kristoffer blev kära så har jag tvingats gå här själv. 
Olof: 
- Jamen det är ju perfekt! Du och jag. Sven min vän. 

På avstånd hör dem demonstrationerna... 

Demonstrationerna är nu inne på sin fjärde dag. Både troll och nissar är trötta, dem orkar inte ens retas längre dem mer skrålar mest och pekar på varandra. 

 
Sven och Olof springer fram till nissarna och trollen: 
- Hallå nu får ni ge er! säger Sven 
- Ja om en snögubbe kan vara kompis med en ekorre så kan väl ni hålla sams? 
Sven tittar lustigt på Olof och viskar varpå Olof säger: 
-En ren menar jag, en snören och en gubbe, nej jag menar en ren gubbe och snö..äsch. Kom igen nu det är snart jul och det är dags att LET IT GO! 

LÅT: LET IT GO (ALLSÅNG) 

Slut!

 

Detta kommer eleverna att visa upp på julavslutningen!

Av Karin Fransson - 26 november 2014 14:37

Med den mörka hösten och kalla vintern kommer massa härliga filmer på bio!!

Dessa vill jag se!!


och 

unt

och självklart:


soo...vem vill gå på bio? ;)

Av Karin Fransson - 26 november 2014 12:52

Jag personligen tycker att demokrati är väldigt viktigt och något som bör genomsyra alla undervisning i skolan.
MEN! De senaste månaderna har jag börjat se att vissa elever utnyttjar detta genom att tro att dem kan bestämma det som passar och vill att jag ska serva dem med andra saker....kollegor säger att man måste vara mer diktatorisk, allt ska vara uppstyrt samtidigt som vi har som skyldighet att låta eleverna säga sin åsikt och vara delaktiga i undervisningens utformande. Det är en svår balansgång...vad tycker ni?

Många elever klarar inte alltid den "frihet" som ges i undervisningen men man vill ju ändå att dem ska vara nyfikna och självständiga, prova olika saker och våga säga vad dem tycker....

svårt....

Av Karin Fransson - 25 november 2014 08:07

Ja nu får det väl vara nog.

Tror ni tröttnat ganska lagom på att jag bara klagar hela tiden över min förkylning!

Den må vägra ge med sig men jag blickar framåt! Det är nu tre veckor kvar till jullovet och mindre än en månad kvar till julafton!!!

På lördag ska jag julbaka med bästa Nathalie och älsklingen! Alltid lika mysigt och en tradition som faktiskt hållt i sig sen slutet av högstadiet tror jag! 

Nu är det snart dags att släppa in vildarna *haha* för lite övning av julsånger!

Ha det gött och kör försiktigt det är glashalt ute!!!


Kramis

Av Karin Fransson - 19 november 2014 10:51

Ja efter lektionerna igår nådde jag botten på min förkylning, har snutit ut massa gult snor, orkade vara uppe längre men nu är jag tillbaka på noll igen!
Surt som fasen men men jag är inte sängliggandes än iaf!

Pimplar honungsvatten i skolan och käkar lite glass hemma *mums* själen mår bra av att unna sig lite gott och då läker kroppen snabbare (enligt mig iaf ^^)
Snart ska jag ut i skitvädret. Det regnar och är iskallt, jag hittar inte min kappa av nån anledning men hey det är iaf snö i regnet också!

Får bli en tur till päronen snart och byta till vinterdäck, dem har ju uppvärmt och fullt utrustat garage tack vare bror min!


Har ett par nya favoritlåtar med som jag vill dela med mig av:


och:



Ha det mysigt och krama nån som är frisk *höhö*

Av Karin Fransson - 18 november 2014 10:10

Jaha då sitter man här på jobbet och fryser, snorar och försöker värma sig med en kopp honungsvatten,

Bästa tiden på året för en musiklärare att bli sjuk! *not*

Har sagt till kroppen att om den inte hann med att vara sjuk när jag hade höstlov så får den banne mig vänta med att bli sjuk till jullovet!


Har iaf fått en hel del gjort och det känns som att jag börjar komma ifatt mig med planering osv.

Har gjort playlists för låtarna vi ska ha vid lucia och jul, skrivit ner alla texter, skrivit ut alla papper till eleverna på T och bokat kyrkan inför lucia.

Nu ska jag bara handla upp budgeten så att det inte blir färre pengar till nästa år, skriva ut papper till eleverna på M.
Boka lokal för lucia, lära mig alla låtarna som ska spelas, boka in övningstillfällen för solister osv...


Hoppas ni mår bra där ute!

Av Karin Fransson - 11 november 2014 14:06

Ja hej igen jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte hållt det jag skrivit om innan. 

Ett höstlov har gått och jag uppdaterade ingenting, kan väl säga att det var en lugnt lov. Tillbringade ett dygn hemma i Bor och Kalle kom förbi så det var som förr i tiden hemma <3

På torsdagen käkade vi och löste musikquiz på Harrys, en dyr historia men gott var det!

På söndagen åkte vi till en liten by utanför Växjö och införskaffade oss en ny familjemedlem, Ziva, en långhårig liten kissekatt <3 så söt och skönaste mentaliteten!


I övrigt så flyger veckorna framåt nu då det ska planeras 5 luciatåg och två stora julavslutningar. Kyrkor som ska bokas, samarbete som ska anordnas, alla ska hinna bli sedda m.m Jus tnu är ett par elever här och övar på ett solo till julasvlutnignen. Sen får vi ju inte glömma att jag har vanliga musiklektioner också *haha*


Kram på er!

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards