Swing it Magistern swing it!

Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Elevens val ht-14 del 2

Av Karin Fransson - 27 november 2014 12:58

Hej det har nu påbörjats en ny period med elevens val.

På en skolan har vi delat upp det så att jag har två lektioner med alla femmor så vi kan öva på lucia och två lektioner med fyrorna inför julavslutningen.


På den andra skolan håller vi på och gör ett Julspex som vi döpt till "Frozen - en annorlunda historia"
Här har eleverna själva varit med och skrivit manus, valt och övat tre sånger från Frozen och idag ska vi titta närmre på rekvisita! Har fått elevernas tillstånd att dela med mig av detta julspex!


Rollista:

Frozen - en annorlunda saga 

Roller: 

Olof: 

Elsa: 

Anna: 

Sven: 

Kristoffer: 

Nissar: 2 st

Troll: 3 st

 


Historian och repliker:

Kort historia: 
Nissar och troll har demonstrationer om mark. Nissarna vill ha mark till tomtens nya leksaksfabrik och Trollen vill ha mark till att bygga fler hus till familjen.  
Kristoffer ska döda Elsa men lyckas inte för superhjälten Anna räddar Elsa och då blir Kristoffer jättekär i Anna. 
Olof letar efter en vän och blir kompis med snögubben Urban men tyvärr blir Urban ihjälkramad av Olof. Sven och Olof blir kompisar och skapar fred mellan Nissarna och Trollen. 
 

Intro akt 1: 

Det är demonstrationer mellan Nissar och Troll. Nissarna behöver mark till en ny leksaksfabrik och Trollen vill ha plats till att bygga ut då dem väntar tillökning i familjen. 

Nissar går i en ring med plakat och ropar: 
-  Ropen skalla, klappar till alla! (3 ggr) 

Trollen går i en ring med plakat och ropar: 
Troll 1: Kom alla mina små trollungar! 
Troll 2 o 3: Vi kan inte! 
Troll 1: Vaffö då ? 
Troll 2 och 3: För nissarna är i vägen! 

Nissar går i en ring med plakat och ropar: 
-  Troll är inte bara skumma dem är faktiskt också dumma! (2ggr) 

Trollen går i en ring med plakat och ropar: 
Nisse, nisse liten trampade i skiten (2ggr) *fniss* 

Alla kastar plakaten och höjer nävarna som för att slåss. 

Då kommer Olof in... 
- Stopp! Kan inte alla var vänner? 

Troll och Nissar: 
Men har du nån vän då? 

Olof tittar ner i marken: 
- Nej 

SÅNG: DO YOU WANT TO BUILD A SNOWMAN? 
Olof går runt i publiken och frågar.  

Efter sången suckar Olof och Elsa säger: 
- Jaja hit med en säck snö så ska du väl få en kompis men då får du sluta tjata sen! 
Elsa trollar fram en snögubbe som Olof ser och skriker: 
- Hej jag ska kalla dig Urban och du ska vara min bästa vän!  

Olof springer fram mot Urban för att krama om honom men halkar och Urban går sönder... 

Akt 2 

På andra sidan snöberget står Kristoffer och gömmer sig bakom en gran, ja det är en riktig gran även om det kanske inte ser ut som det!  
I alla fall han gömmer sig för han har en lömsk plan. 

Elsa står och försöker jonglera. 
Kristoffer säger: 
- Vi måste få ett slut på den här istiden! 
Sakta kryper Kristoffer fram bakom Elsa men precis när Kristoffer ska döda Elsa så kommer Anna inridande på Sven och skriker: 
- Na na nana nananana Anna!!! 
Sven säger: 
- och sven! 

Kristoffer stannar mitt i rörelsen och tittar kärleksfullt mot Anna. 
Kristoffer tappar kniven i marken. 

Anna står  och gör ninja-moves. Kristoffer närmar sig med blommor men precis innan han ska knacka Anna på ryggen gör och ett ninja-move med handen så att Kristoffer får en smäll i ansiktet och dalar ner. 

SKYLT: 1 dag senare (bärs in av Olof) 

Anna, Elsa, Sven och Kristoffer har snöbollskrig. Alla skrattar och har roligt fram till dess att Kristoffer kastar en "lite" för stor snöboll på Anna som självklart blir förbannad. 
Elsa säger: Akta Anna! 
Hon går därifrån men tappar på vägen en halsduk som Kristoffer plockar upp och ger till henne. När deras händer möts uppstår kärlek. 

SÅNG: LOVE IS AN OPEN DOOR 

 

Akt 3 

Olof kommer in suckandes och sparkar till en osynlig sten: 
- Hur svårt kan det vara att få en kompis? Jag skulle ge halva min näsa för vem som än vill vara min vän. 

Detta hör Sven som stått och betat. Sven lufsar fram till Olof och börjar sniffa på hans näsa. 

Olof nyser: 
-Aatjoo, vad vill du då? 
Sven säger: 
- Jag vill ha en morot, erhm!, en vän. Sedan Anna och Kristoffer blev kära så har jag tvingats gå här själv. 
Olof: 
- Jamen det är ju perfekt! Du och jag. Sven min vän. 

På avstånd hör dem demonstrationerna... 

Demonstrationerna är nu inne på sin fjärde dag. Både troll och nissar är trötta, dem orkar inte ens retas längre dem mer skrålar mest och pekar på varandra. 

 
Sven och Olof springer fram till nissarna och trollen: 
- Hallå nu får ni ge er! säger Sven 
- Ja om en snögubbe kan vara kompis med en ekorre så kan väl ni hålla sams? 
Sven tittar lustigt på Olof och viskar varpå Olof säger: 
-En ren menar jag, en snören och en gubbe, nej jag menar en ren gubbe och snö..äsch. Kom igen nu det är snart jul och det är dags att LET IT GO! 

LÅT: LET IT GO (ALLSÅNG) 

Slut!

 

Detta kommer eleverna att visa upp på julavslutningen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Fransson - 20 april 2015 11:12

Eleverna jobbar just nu med att lära sig spela in radioprogram och att redigera dessa digitalt.   Åk 5 VT-15  Ur läroplanen:  Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsm...

Av Karin Fransson - 20 april 2015 11:08

Här kommer en uppgift som eleverna ska jobba enskilt med medan andra elever ska jobba med ljudredigering. Det finns inte tillräckligt många datorer för att alla grupper ska kunna jobba samtidigt.   Här kommer instruktioner till uppgiften Gammal...

Av Karin Fransson - 25 mars 2015 07:27

Hej nu har jag inte bloggat på länge vilket iofs är positivt för det betyder att jag har fullt upp på jobbet och hemma.. Fick en mycket intressant länk från bunnemusic igår, kolla in!     ...

Av Karin Fransson - 23 februari 2015 12:15

Jag har återigen blivit påmind om hur lite man är värd om man inte har något papper på grund av den svenska skolpilotiken. Idag fick jag veta att eftersom att min lärarlegitimation inte kommit än så måste skolan annonsera ut mitt jobb och om jag ha...

Av Karin Fransson - 20 februari 2015 12:57

Hej nu är jag snart redo att lägga upp lektionsplanering för hur jag undervisar treorna i olika musikgenrer!   Håll till godo! ...

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards