Swing it Magistern swing it!

Inlägg publicerade under kategorin Julkalendern 2010

Av Karin Fransson - 19 december 2010 09:15

  

” När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran
Och alla barnen räknar var dag till doppare dán.”


I år gjorde jag en egen lysande och flamsäker adventsljusstake som jag vill visa för er. Den är helt i filt och sitter på mitt köksfönster med tuggummiklister. Varje söndag fäster jag en ny låga över ett fönster.

  

Av Karin Fransson - 18 december 2010 09:15

  

Nu börjar det allt närma sig jul. Igår hade jag min "sista" skoldag i Växjö för detta året! Om det är något som hör julen till så är det alla fantastiska låtar om julen och alla dess under. Här kommer en lista över några av mina favoritlåtar:


Julen är här
Maria (Ny låt från Sanna, Shirley och Sonjas senaste julalbum)
Stilla natt
Jul, jul strålande jul
Walking in a winter wonder land
Silver bells
Vår julskinka har rymt
Tomten jag vill ha en riktig jul
My grown up christmas list
We wish you a merry christmas
Dagen är kommen

Christmas time m fl...


Idag ska mamma, pappa och jag in till Faster och käka frukost samt lösa melodikrysset som bara spelar jullåtar idag!

Av Karin Fransson - 17 december 2010 09:15

  

Hinner man inte titta på långfilmer så finns det alltid kortare julfilmer också!

Shrek the Halls
The little match girl
Mickeys Christmas carol
A Charlie Brown Christmas


Hur går det för er i julstöket?

Av Karin Fransson - 16 december 2010 09:15

  

Mitt i julstöket hinner man ibland se en och annan film, här är mina favoriter:

(Klicka på filmtitlarna för mer information)

How the Grinch stole christmas
Polarexpressen
Snow globe
A Christmas carol
The Holiday
Love Actually
Nativity
The nightmare before christmas
Mrs Miracle

Vilka filmer brukar ni titta på?

Av Karin Fransson - 15 december 2010 12:14

  

Knäck! En av måstena till jul är en härlig knäck! Receptet jag brukar använda mig av är hämtat ur boken: Julboken av ICA bolaget, tryckt 1986!

Julbak: 


Knäck, ca 60 st.

1½ msk smör

2 dl socker

2 dl ljus sirap

1½ dl vispgrädde

50g finhackad sötmandel

(Jag brukar även slänga i 1 msk ströbröd för det ger knäcken det där lilla extra!)


Blanda alla ingredienserna, förutom mandeln och ströbrödet, i en tjockbottnad kastrull. (Jag brukar koka knäcken i en gjutgärnsstekapanna för då vet man att den inte bränner!)

Koka smeten på ganska hög, men jämn värme. Rör bara några enstaka gånger. Koka, ca 40 minuter, tills knäcken klarar kulprovet. (Jag brukar använda mig av en stektermometer som då ska nå ca 120-125 grader celsius)

Skålla och hacka mandeln och blanda i den och ströbrödet i knäcksmeten. Ta av knäcken från värmen och häll upp i knäckformar, låt svalna!

Länk om kulprovet: http://superbilligmat.blogspot.com/2008/08/kulprovet.html

Av Karin Fransson - 14 december 2010 09:06

  

Dagens lucka ser lite annorlunda ut. Snart ska jag in till staden och handla ingredienser med Nathalie till årets julbak. Vi lovar att ta massa bilder men baket kommer ta nästan hela dagen så bilderna kommer först senare ikväll eller imorgon här kommer lite bilder från förra årets julbak, håll till godo!


      

    

Av Karin Fransson - 13 december 2010 09:15

  

 Idag är det Lucia om det är någon som missat det?! Många vet säkert redan varför man firar Lucia så jag tänkte här göra en kort lista med mina favoritlåtar från när jag firade Lucia i grundskolan. (Jag var förresten nominerad till Lucia när jag gick i nian!)

1. ”I mörka natten i midvintertid”
2. ”Staffan var en stalledräng”
3. ”Nu tändas tusen juleljus”
4. ”Natten går tunga fjät”
5. ”Lusse lelle”

Viktigt är dock att nämna att Lucia, i den form vi firar idag, är helt och hållet svensk. Första Luciatåget i Sverige anordnades i Stockholm av Stockholms dagblad 1927 och har sett likadan ut sedan dess.


  

Ska ni klä på er glitter eller liknande idag?

Av Karin Fransson - 12 december 2010 09:15

  

” När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr
Och bakar kakor och har ett stort bestyr”


Igår gjorde jag pepparkaksdeg till tisdagens julbak med Natta <3

Mitt favoritrecept lyder som följer:

Pepparkakor, ca 300 stycken

2 dl vatten
1 dl sirap
4 ¾ dl socker
1 msk mald ingefära
1 msk mald kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
300 g äkta smör (Mycket viktigt!)
1 msk bikarbonat
ca 1½ dl vetemjöl


Koka upp vatten, sirap och kryddor i en stor kastrull. Stäng sedan av värmen och lägg i smöret. Låt smöret smälta och smeten svalna innan du häller i bikarbonaten och mjölet. Blanda noga (Obs! Krävs en del muskler för att blanda ner allt mjöl!) Spara lite mjöl till utbakningen. Gör gärna degen dagen innan så att den hinner vila innan du bakar pepparkakorna. Själva utbakningen tror jag ni fixar utan instruktioner!
Grädda på 200´grader i ca 5 minuter. Låt pepparkakorna svalna innan du tar dem från plåten och försvara dem sedan torrt och svalt.


   Okej dessa blev lite brända men annars är dem supergoda!

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards