Swing it Magistern swing it!

Inlägg publicerade under kategorin Julkalendern 2010

Av Karin Fransson - 3 december 2010 09:15

  


Nu är det väl ändå dags att skriva önskelistan till tomten men att skriva en vanlig lista på vanligt papper är väl för tråkigt!?

Jag tycker det i alla fall så jag har skapat en lista som man enkelt kan skriva ut antingen i färg eller i svartvitt:


    


Jag ska inte avslöja hela min önskelista men några av de saker som står med är iaf:

Kuddhögtalare

Påslakanset i flanell

och en blender


Vad önskar ni er av Tomten?


Av Karin Fransson - 2 december 2010 09:15

  


Igår skulle jag egentligen julbakat med Nathalie

men det gick inte för jag har dum hemtenta :(

Sånt är livet! Här kommer i alla fall världens bästa recept för att få lussekatter som påminner om dem man köper rykande färska på bageriet!


Hämtat från: http://www.recept.nu/1.304051/monika_ahlberg/kakor_tartor/mjol/varldens_godaste_lussekatter

Deg 1
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk strösocker
1.25 l vetemjöl


Deg 2
1 g saffran, gärna trådsaffran
1 st sockerbit
125 g smör, rumsvarmt
1.5 dl strösocker
1 st ägg
5 dl vetemjöl, ca


Till pensling och garnering
1 st ägg
Russin
eller
50 g smält smör
Strösocker


Gör så här

1. Deg 1
Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Rör ut jästen i degspadet.

2. Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget. Arbeta ihop det hela väl till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.

3. Deg 2
Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel.

4. Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffran.

5. Blanda de båda degarna och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen riktigt väl.

6. Forma lussekatter, (som ett S med för långa ändar). Tryck dit ett russin vid varje ände och lägg dem efterhand på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 20 minuter.

7. Pensla med ägg eller smör, garnera och grädda katterna på 225-250 grader i ca 7-9 minuter. Låt svalna under duk.


Såhär blev förra årets lussekatter:


    

Av Karin Fransson - 1 december 2010 16:45

Jag har upptäckt att Sveriges radio har två kanaler med BARA julmusik!

Kolla in dem på: www.sverigesradio.se

Själv föredrar jag SR Klassisk jul!


Av Karin Fransson - 1 december 2010 09:00

 


I tidigare inlägg har jag antytt att jag pillat lite på en hemlighet och nu är den här!

Kajins Julkalender med minst ett juligt inlägg om dagen, varenda dag, fram till och med Julafton!

Jag hoppas att ni kommer följa kalendern och lämna gärna lite åsikter eller någon mysig kommentar.

Ni vet väl att ni kan följa mig via bloglovin!?!


bloglovin


Nu börjar resan och ni har väl inte glömt att titta på julkalendern idag?

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards