Swing it Magistern swing it!

Direktlänk till inlägg 2 december 2010

2:a December- Världens godaste Lussekatter!

Av Karin Fransson - 2 december 2010 09:15

  


Igår skulle jag egentligen julbakat med Nathalie

men det gick inte för jag har dum hemtenta :(

Sånt är livet! Här kommer i alla fall världens bästa recept för att få lussekatter som påminner om dem man köper rykande färska på bageriet!


Hämtat från: http://www.recept.nu/1.304051/monika_ahlberg/kakor_tartor/mjol/varldens_godaste_lussekatter

Deg 1
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk strösocker
1.25 l vetemjöl


Deg 2
1 g saffran, gärna trådsaffran
1 st sockerbit
125 g smör, rumsvarmt
1.5 dl strösocker
1 st ägg
5 dl vetemjöl, ca


Till pensling och garnering
1 st ägg
Russin
eller
50 g smält smör
Strösocker


Gör så här

1. Deg 1
Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Rör ut jästen i degspadet.

2. Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget. Arbeta ihop det hela väl till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.

3. Deg 2
Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel.

4. Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffran.

5. Blanda de båda degarna och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen riktigt väl.

6. Forma lussekatter, (som ett S med för långa ändar). Tryck dit ett russin vid varje ände och lägg dem efterhand på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 20 minuter.

7. Pensla med ägg eller smör, garnera och grädda katterna på 225-250 grader i ca 7-9 minuter. Låt svalna under duk.


Såhär blev förra årets lussekatter:


    

 
 
Johanna

Johanna

2 december 2010 12:56

Jag föreslår kesella i så blir de inte torra när de kallnar :)

http://www.johannalinneagustafson.blogspot.com

Karin Fransson

2 december 2010 13:43

Jao men med detta recept behövs inte ens kesella för dem blir så jättegoda och saftiga ändå ^^
Kommer du hem till jul?

 
Johanna

Johanna

5 december 2010 19:48

Nej tyvärr blir det inte så. Hela släkten ska iväg till Örebro och det har jag inte lust med... Kanske att jag åker neråt i januari efter tentorna innan nya terminen börjar.

http://www.johannalinneagustafson.blogspot.com

Karin Fransson

5 december 2010 22:44

Ah, okej hoppas vi ses i Januari då!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Fransson - 20 april 2015 11:12

Eleverna jobbar just nu med att lära sig spela in radioprogram och att redigera dessa digitalt.   Åk 5 VT-15  Ur läroplanen:  Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsm...

Av Karin Fransson - 20 april 2015 11:08

Här kommer en uppgift som eleverna ska jobba enskilt med medan andra elever ska jobba med ljudredigering. Det finns inte tillräckligt många datorer för att alla grupper ska kunna jobba samtidigt.   Här kommer instruktioner till uppgiften Gammal...

Av Karin Fransson - 25 mars 2015 07:27

Hej nu har jag inte bloggat på länge vilket iofs är positivt för det betyder att jag har fullt upp på jobbet och hemma.. Fick en mycket intressant länk från bunnemusic igår, kolla in!     ...

Av Karin Fransson - 23 februari 2015 12:15

Jag har återigen blivit påmind om hur lite man är värd om man inte har något papper på grund av den svenska skolpilotiken. Idag fick jag veta att eftersom att min lärarlegitimation inte kommit än så måste skolan annonsera ut mitt jobb och om jag ha...

Av Karin Fransson - 20 februari 2015 12:57

Hej nu är jag snart redo att lägga upp lektionsplanering för hur jag undervisar treorna i olika musikgenrer!   Håll till godo! ...

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards