Direktlänk till inlägg 10 september 2010
Sitter och påtar med några räkneuppgifter vi ska ha gjort till ett seminarie på måndag. Det går dock inte så bra. Jag tycker om matte, när det utmanar en lite sådär lagom men när det blir för svårt är det bara surt! Eftersom att matten man lärt sig inte underhållits så har man helt enkelt förvarat dem långt in i hjärnan och hittar dem inte! Så döm mig inte nu men jag ska räkna ut en uppgift som ser ut enligt följande: 698x0.4
Svaret blir 297.2 enligt miniräknaren jag ska dock visa på minst två exempel för hur man kan räkna ut det. Funderade på att först räkna 10x0.4 =4 för att få ett heltal. Men måsta men inte även ta 698x10= 6980 och sedan dela svaret med 10 igen och få svaret? Nej det blir tydligen 10 ggr för stort!
Är det då godkänt att räkna enligt följande:
(0.4x10)x698/10= 4x698/10=297.2
Vad säger ni?!?!?
Eleverna jobbar just nu med att lära sig spela in radioprogram och att redigera dessa digitalt. Åk 5 VT-15 Ur läroplanen: Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsm...
Här kommer en uppgift som eleverna ska jobba enskilt med medan andra elever ska jobba med ljudredigering. Det finns inte tillräckligt många datorer för att alla grupper ska kunna jobba samtidigt. Här kommer instruktioner till uppgiften Gammal...
Hej nu har jag inte bloggat på länge vilket iofs är positivt för det betyder att jag har fullt upp på jobbet och hemma.. Fick en mycket intressant länk från bunnemusic igår, kolla in! ...
Jag har återigen blivit påmind om hur lite man är värd om man inte har något papper på grund av den svenska skolpilotiken. Idag fick jag veta att eftersom att min lärarlegitimation inte kommit än så måste skolan annonsera ut mitt jobb och om jag ha...
Hej nu är jag snart redo att lägga upp lektionsplanering för hur jag undervisar treorna i olika musikgenrer! Håll till godo! ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 |
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | ||||||
|