Swing it Magistern swing it!

Alla inlägg den 22 december 2010

Av Karin Fransson - 22 december 2010 21:32

  

Nu närmar sig julen med stormsteg och idag var det dags för att koka doppegrytan och att fixa skinkan!

Mamma har gett oss traditionen att doppa i grytan men vi gör inte som vanlig sed säger att man ska doppa i skinkspadet. Vi doppar i spadet som vi kokat köttet och korven in, ja ni kanske redan nu har räknat ut att det är aningen svårt att vara vegetarian i familjen Franssons jultraditioner.


Julskinkan före: 

     

Julskinkan efter:

  

Doppegrytan kryddas med: Morötter, lagerblad, kryddpeppar och gul lök (julskinkan kryddas likadant)

  

Spadet som sedan blir över efter att vi käkat upp allt fryser vi in och använder som degvätska när vi bakar bröd.


Ikväll har jag och Natta varit i missionskyrkan på "Sjung in julen" en tradition som jag går på nästan varje år. Det sjungs, spexas och spelas. Årets program höll väldigt hög kvalité med t ex. årets svenska mästare i brass! 

Jämte mig satt några stökiga killar och spelade i mobilen, tjötade och hoppade omkring. Två gånger sa jag till dem och känner mig nu som en total tant men men jag ville ju lyssna på föreställningen inte dem!


Har ni mycket kvar att göra innan julafton?

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards