Swing it Magistern swing it!

Alla inlägg den 28 augusti 2014

Av Karin Fransson - 28 augusti 2014 15:00

Har haft elevens val sista lektionen idag och jag hatar mig själv lite just nu...

Missförstod en elev så otroligt fel så att hen blev ledsen och gick iväg. Jag gjorde helt fel som lärare och jag skäms. Visst ingen är perfekt och alla gör fel men det känns hemskt.

Hur som haver så kom eleven tillbaka och stannade kvar lite efter lektionen så jag kunde be om ursäkt och vi hade en bra pratstund efteråt men jag kommer nog behöva jobba lite för att bygga upp ett förtroende för denna elev igen...Det är rörigt att ha typ 400 elever i veckan, alla ska bli sedda och alla är egna individer.


Nej nu blir det en stunds ångest, reflektion och några djupa andetag så att jag kan gå vidare sen.

Tror inte alla förstår detta jag skrivit om men en del lärare gör nog det. Eleverna kommer inte till lektionerna för oss lärares skull, vi finns där för att dem ska få utrymme att utveckla sin potential.

Av Karin Fransson - 28 augusti 2014 11:58

Hej och sorry!

Nu har jag inte skrivit nåt inlägg på flera dagar. Har fullt upp med jobbet, att hinna fixa saker hemma och att få ihop allt inför helgens äventyr!

Tror det mesta är fixat jag ska bara tvätta en maskin, städa huset, handla och packa!

Utöver det har jag ju skolan.


Denna veckan har eleverna i åk 4-5 börjat att arbeta med ett tema som jag kallar "Den bärande rösten"

För er som är intresserade finns en lite PP som ni kan använda er av.

Det vi gjort på lektionen är att
-titta på hur det fungerar när man sjunger och pratar

- Letat upp vår diafragma

- Gjort lite olika uppvärmningsövningar

- Lyssnat och kännt skillnaden mellan att sjunga med och utan den bärande rösten

- Vi har gjort en mänsklig mikrofon/högtalare och pratat lite om akustik

- och så har vi jobbat på att hitta den gemensamma tonen, alltså att anpassa våra röster så att dem hamnar på samma ton.


Åk 3 har börjat med temat "Rytm, takt och puls"

Vi ska titta på och spela olika rytmer, takter och känna pulsen i musiken

Detta ska senare gå över till nästa projekt som handlar om noter och notvärden

Första lektionen har vi:

- Stampat takten med fötterna

- Klappat rytmen med händerna

- stampat och klappat samtidigt

- Eleverna har fått olika rytminstrument (mellan de olika uppgifterna har eleverna fått byta instrument)

- Vi har pratat om vad instrumenten heter och hur man använder dem.

- Eleverna har fått växla att spela rytm och takt med sina instrument

- Till slut så har vi kört en musiklek som heter Dirigenten där eleverna har suttit i grupper där alla spelar samma rytminstrument sen har eleverna turats om att vara dirigent och peka på dem som ska spela. Efter en stund byter man ut dirigenten. Den gamla dirigenten tar då över den nya dirigentens instrument.


Oj, mycket på en gång men har ni frågor kan ni alltid nå mig i kommentarsfältet eller på FB!

Kramisar!

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards