Swing it Magistern swing it!

Alla inlägg den 25 juli 2010

Av Karin Fransson - 25 juli 2010 22:52

För ett par dagar sedan upptäckte jag att anti-reflex behandlingen och saker börjar försvinna från mina glasögon. Visserligen är de bara två år gamla men jag är osäker på om jag inte behöver ett par nya glasögon för synens skull...mitt dilemma ligger nu i hur jag ska göra. Jag har ingen inkomst och inga pengar till att köpa glasögon till fullpris (ca. 4000-5000 kr) och jag har inte heller råd att se dåligt. Jag skäms varje gång denna tanke kommer upp. Jag skäms för att inte har råd med ett av de viktigaste sakerna i mitt liv! Jag har provat skicka efter glasögon på nätet men det blir aldrig bra. Funderar nu på att se hur mkt billigare glasen från Kina är vilket gör att jag, om jag beställer det, bryter mot den etik och moral jag har. Dels blir det långt att frakta glasen miljömässigt sätt och dels vet man aldrig hur arbetarnas arbetsförhållanden ser ut...


Jag ser ingen logik i varför man inte kan få lite bidrag till glasen. Löständer får man bidrag till, övriga tandläkarbesök får man en masstaxa på som blir billigare allt eftersom. Detsamma gäller mediciner som man får gratis när man är uppe i en summa på 1800:- Läkarbesök får man gratis i ett år när man betalat 900:-. Hörapparater får kosta max 500:- har jag missat ngt? Övriga hjälpmedel får man hjälp med men inte när det kommer till synen! *andas!*


Man kan alltså råka ut för det mesta och få ekonomisk hjälp eller underlättande...så varför inte till synen? Jag personligen har astigmatism, ganska kraftigt brytningsfel och enligt siffrorna ligger min syn på runt -9 (normalsyn ligger på ca -+ 0.0) sammanfattat är jag i stort sett blind och skulle inte ens kunna jobba med att måla dominobrickor om jag inte hade glasögon. 


Vad tycker ni? 

Presentation


Hej och välkommen hit. Jag jobbar som musiklärare och berättar här lite om lektionsplaneringar och övriga ämnen som berör mitt liv...
Lämna gärna en kommentar i Klagomuren (Gästboken)eller varför inte ställa en fråga?

Klagomuren

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Vänners bloggar

Bloglovin

bloglovin

Trogna följeslagare

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards